Навіщо потрібна артикуляційна гімнастика?
Для того, щоб вимовляти різні звуки правильно, органи артикуляції (губи, язик, м'яке піднебіння, нижня щелепа) повинні бути досить рухливими. У процесі того, як дитина вчиться говорити, сила, точність рухів цих органів поступово розвиваються, а сама мова стає більш виразною, диференційованою. Прискорити цей процесс можна тільки постійними тренуваннями органів мовлення. Саме на це і спрямована низка спеціальних вправ для зміцнення і розвитку рухливості язика, губ, щік, вуздечки.
Артикуляційна гімнастика для дітей переслідує мету навчити дитину говорити правильно. Однак існують деякі особливості проведення такої гімнастики з дітьми молодшого шкільного віку, пов'язані з їх функціональними особливостями. Оскільки такі діти швидко втомлюються і, як наслідок цього, втрачають інтерес до занять, кожна з вправ комплексу не повинна тривати більше 3-5 хвилин. Якщо дотримуватися даної умови, артикуляційна гімнастика може з успіхом проводитися три-чотири рази на день. Є ще кілька умов проведення гімнастики для органів мовлення, які обумовлені віком аудиторії.
По перше, всі вправи повинні проходити в ігровій формі. Це полегшує дітям розуміння того, що ви від них хочете.
По-друге, комплекс вправ завжди повинен починатися з більш легкого для виконання дітьми і закінчуватися найбільш складним. Якщо необхідно з метою розвитку навичок додати якусь нову вправу, то вона повинна перший раз з'явитися в комплексі в останню чергу, після повторення вже добре відпрацьованих навичок.
Один і той же комплекс може повторюватися до тих пір, доки дитина не навчиться виконувати всі вправи досить добре.
Виконання артикуляційної гімнастики :
✓ дитина повинна сидіти перед дорослим на зручному стільці, так як його спина при цьому повинна бути прямою, а руки і ноги – не напружені;
✓ обличчя дорослого має бути прямо перед обличчям дитини, в центрі
його уваги. Не можна допускати ситуації, коли дитина почне відводити погляд
убік;
✓ бажано, щоб у приміщенні, де проводяться вправи, було настінне
дзеркало;
✓ окремі вправи вимагають того, щоб дитина могла бачити, як вона
виконує ті чи інші вправи язиком і губами або спостерігати за іншими дітьми,
як вони виконують їх.
Дуже важливо ні в якому разі не загострювати увагу дитини на тому, що
вона невірно виконує той чи інший рух.
Тільки хвалити! Але при необхідності - м'яко поправляти невірні рухи за
допомогою фраз типу: «трішки не так, а ось як», при цьому потрібно ще раз
показати, як саме слід виконати вправу.
Хвалити та підбадьорювати! Дитина повинна повірити в себе! Тільки за
цієї умови артикуляційна гімнастика дасть необхідні результати.