Ігри та вправи на розвиток мислення та мовлення
Для дітей із ООП найбільш складними є словесно-логічні операції, виконання яких протікає тільки в розумовій площині. Протягом багатьох років педагоги розвивають мислення учнів, піднімаючи його від найдоступніших наочних форм до абстрактних словесно-логічних понять.
Пропоновані нижче ігри і вправи сприяють не тільки активізації розумової та мовної діяльності, а й розвивають такі психічні процеси, як уявлення, пам'ять, уява, емоції, воля.
Виконуючи ці завдання, дитина має знайти схожість і відмінності у предметах і явищах, порівняти їх на основі виділених ознак, зробити узагальнення, висновок.
Гра «Розклади Фігури»
Гра складається із 24 карток (8x6 см) із зображенням геометричних фігур чотирьох видів, трьох кольорів (сині, червоні, зелені), великого і маленького розміру.
1-й варіант. Мовчки розкласти фігури в купки: спочатку в 3 купки відповідно до форми, потім у 3 купки відповідно до кольору.
2-й варіант. Покласти на стіл будь-яку картку з фігурою, дитину попросити викласти картку з фігурою, відмінною тільки однією ознакою. Наприклад: якщо маленьке червоне коло, то дитина має покласти велике червоне коло або маленький червоний квадрат тощо.
Вправа «Хто що любить?»
Набір карток із тваринами. Дібрати кожній тварині з іншого набору карток те, що ця тварина їсть.
Вправа «Кому що треба?»
Попросити дитину дібрати до карток із зображеннями знайомих ситуацій картки, де намальовані предмети, яких бракує.
Відгадай загадку
- Знайти картинку- відгадку. Наприклад: без рук, без ніг, а ходить.
- Або дати текст загадок і попросити намалювати відгадки.
- Придумай загадку.
- Показати дітям предмети:
м'яч, жабу, книгу, олівець тощо, потім попросити їх, виділивши характерні ознаки, придумати загадки.
Назви слово, яке починається з останньої літери.
Наприклад: сова — альбом — море — єнот... тощо.
Для цієї мети дуже добре підійде гра в міста, кольори тощо.
Назви протилежні слова:
тонкий — ... гострий — ...
чистий — ... гучний — ...
низький —... здоровий — ...
Закінчи речення:
Влітку тепло, а взимку... Птахи літають, а змії... Восени листя жовте, а влітку...
Рими
Дати дитині наочні картинки, де потрібно підібрати риму до предметів: ліс - ніс; окуляри - товари; хустка - пелюстка тощо.
Склади розповідь
- Розкласти по порядку і скласти розповідь (3—4 картинки за сюжетними картинками).
- Назвати, що неправильно (прості описові ситуації без складних смислових зв'язків).
Вправа “Підбери слово”. Ворона каркає, а сорока? Сорока ... /стрекоче/. Сова літає, а кролик? Кролик ... /стрибає/. Корова жує, сіно, а собака? Собака ... /гризе кістку/. Кріт риє нірку, а ластівка? Ластівка ... /в’є гніздо/.
Який? Яка? Яке?
Кофточка шовкова, а шуба? Шуба… (хутряна). Яйце овальне, а м’яч? М’'яч… (круглий). Лимон кислий, а сіль? Сіль… (солона). Гірчиця гірка, а абрикос? Абрикос… (солодкий). Білка пухнаста, а їжак? Їжак… (колючий)
Вправа «Встав за аналогїєю» Закінчи речення за допомогою запитання: У дерева є гілки, а у сонця що? (проміння). У салату ми їмо вершки, а у моркви що? (корінці). По дорозі їде машина, а в небі летить що? (літак). Гавкає собака, а нявчить хто? (кішка). В норі живе лисиця, а в барлозі хто? (ведмідь).
Вправа «Розділи за групами»
Качка, цибуля, сукня, ріпа, кофта, філін, сова, редька, шорти;
Вправа «Виключення зайвого», «Знайди зайве слово»
Матеріали: картка із зображенням предметів, один із яких відрізняється від інших.
Опис: А. запропонувати дитині знайти з п’яти зображених на картці предметів один, що відрізняється від інших, і пояснити свій вибір.
Інструкція: «Подивіться уважно на зображеня тут предмети (слова) й знайдить серед них такий, що відрізняється від інших. Покажить знайдений предмет і пояснить, чому він не схожий на інші. Починайте працювати».
Опис: Б. прочитати дитині серію слів. Запропонуйте визначити, яке слово «зайве».
Приклади:
Старий, зношений, маленьки, давній;
Хоробрий, злий, сміливий, відважний;
Яблуко, слива, огірок, груша;
Молоко, сир, сметана, хліб;
Година, хвилина, літо, секунда;
Вправа «Ким був раніше?»
Дорослий називає предмет (тварину, рослину), а діти повинні назвати, чим (ким) він був раніше:
курка – яйцем риба - ікринкою
кінь – лошам яблуня - зернинкою
корова – телям хліб – борошном
сорочка – тканиною будинок - цеглиною
Вправа «Знайди слово в слові»
Запрпонувати дітям зі слова «ластівка» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті літери, з яких воно складається.
Ластівка (стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, тікав, сітка, лавка, віл, кіт, світ, сіла, така...);
Музикант (танк, музика, кант, кузина, муза, зима, таз, туз...);
Садівник (сад, сів, сік, садив, віник, Іван, нива, два, сани, він, вік..);
Гра «Зайчик»
Потрібно прочитати склади, «стрибаючи», як зайчик, «із однієї купинки на іншу»:
По гу сам то зе бо ка до у ло лі зує ро а
1 6 8 12 14 10 2 4 9 11 13 3 5 7
Вправа «Читаночки – переставляночки» Перестав склади місцями і прочитай утворені слова:
Ла-пи ма-са си-ро
На-ша то-вар на-каз
Ди-во тро-хи ка-бан
Вправа «Знайти спільну назву»
Зачитати дитині слова й попросити назвати їх одним словом:
Лисиця, заєць, ведмідь, вовк – дикі тварини; Лимон, яблуко, банан, слива – фрукти; Зелений, рожевий, червоний – кольори; Перукар, кондитер, пожежник, вчитель – професії;
Гра «Чим схоже і чим відрізняється»
Кожній дитині прпонується пара предметів, які вона повинна проаналізувати і знайти схожість і відмінність. Діти відповідають по черзі, можна залучати інших дітей на допомогу другові:
заєць і вовк; зошит і книга
риби і птахи людина і кіт
річка і море яблуко і груша
Вправа
1. Назвати предмети одним узагальнюючим словом:
а) калина, ліщина, … - це
б) помідор, огірок, капуста, … - це
в) ялина, верба, … - це
г) курка, гуска, індик, … - це
1. Дібрати видові назви до родових:
Дитячі журнали – це…
Жіночі імена – це…
Кіногерої – це…
Одяг – це…
Квіти – це…
3. Встав букви і вилучи зайвий предмет:
М..р..з Г..з..та Д..в..ий
С..і.. Кн..г.. В..л..к..й
Л..д Ж..рн..л К..р..тк..й
К..в..н К..ша В..да
4. Узагальнити через протиставлення:
а) дуб – дерево, а смородина - …
б) плаття – одяг, а черевики - …
5. Розподілити ряд видових назв між двома родовими:
Ластівки, шпаки, горобці, синиці, снігурі, щиглі, дятли.
(визначити перелітних птахів і тих, що залишаються зимувати)
6. Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):
а) легка, м’яка, біла - …
б) струнка, висока, білокора -…
в) пухнаста, руда, працьовита -…
7. Визначити предмет за його діями:
а) літає, падає, покриває, блищить, скрипить -…
б) світить, гріє, усміхається, зігріває -…
8. Дати визначення предмета:
Мак – …
Вовк -…
Лебідь -…
9. Відгадування загадок на підставі опису окремих ознак. Пропонуються додаткові завдання.
Завдання. До відгадки підібрати прикметники з запропонованих слів.
Загадка. Була дитиною – не знала пелюшок. А стала старою – сто пелюшок мала.
Запропоновані прикметники: велика, зелена, колюча, головата, квадратна, соковита, кругла, зелена, весела, ніжна, тендітна.
Завдання 2. До відгадки підібрати якнайбільше прикметників.
Загадка. Була зелена я, маленька. А потім стала червоненька. На сонці почорніла я - значить, що достигла я.
Завдання 3. До слова-відгадки підібрати слова-синоніми (антоніми).
Загадка. Чорне сукно лізе у вікно. Антонім – день.
Загадка. Коли нема чекають, коли прийду – тікають?
Синонім – злива.
10. «Групування слів»
Завдання. Скласти можливі групи слів зі слів записаних на дошці (ускладнений варіант цього завдання – скласти можливі групи з вказаної сторінки читанки).
Карась береза портфель
Тополя щука олівець
Акула пенал опеньок
Маслюк кит підберезовик
Мухомор бліда поганка альбом
(відповіді можливих груп)
Карась, щука, акула, кит – живуть у воді.
Щука, акула – риби хижаки.
Маслюк, підберезовик, опеньок – їстівні гриби.
Мухомор, бліда поганка – їстівні гриби.
Пенал, олівець, альбом – шкільне приладдя.
11. На формування навичок миттєвої, або швидкої реакції у доборі слів.
Миттєва реакція – назвати слово, протилежне до запропонованого за 1 секунду.
Швидкість реакції – за регламентний час (3 хв.) підібрати слова що називають протилежну дію (ознаку).
А) Б)
Підпливати - Хворий –
Погасити - Старий –
Співати - Бідний –
Опускати - Веселий –
Стояти - Широкий –
Зламати - Злий –
Принести - Темний –
Дружний –
Товстий –
Білий –
Сухий –