A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальний заклад "Криштопівський ліцей Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області"
Девіз: «Ліцей людяності та успіху!»

Ігри та вправи на розвиток мислення та мовлення

Дата: 21.03.2024 13:56
Кількість переглядів: 179

Для дітей із ООП найбільш складними є словесно-логічні операції, виконання яких протікає тільки в розумовій площині. Про­тягом багатьох років педагоги розвивають мислення учнів, піднімаючи його від най­доступніших наочних форм до абстрактних словесно-логічних понять.

Пропоновані нижче ігри і вправи сприя­ють не тільки активізації розумової та мов­ної діяльності, а й розвивають такі психічні процеси, як уявлення, пам'ять, уява, емоції, воля.

Виконуючи ці завдання, дитина має знай­ти схожість і відмінності у предметах і яви­щах, порівняти їх на основі виділених ознак, зробити узагальнення, висновок.

Гра «Розклади Фігури»

Гра складаєть­ся із 24 карток (8x6 см) із зображенням геометричних фігур чотирьох видів, трьох кольорів (сині, червоні, зелені), великого і маленького розміру.

1-й варіант. Мовчки розкласти фігу­ри в купки: спочатку в 3 купки відповідно до форми, потім у 3 купки відповідно до ко­льору.

2-й варіант. Покласти на стіл будь-яку картку з фігурою, дитину попросити виклас­ти картку з фігурою, відмінною тільки од­нією ознакою. Наприклад: якщо маленьке червоне коло, то дитина має покласти велике червоне коло або маленький червоний квад­рат тощо.

Вправа «Хто що любить?»

Набір карток із тваринами. Дібрати кож­ній тварині з іншого набору карток те, що ця тварина їсть.

Вправа «Кому що треба?»

Попросити дитину дібрати до карток із зображеннями знайомих ситуацій картки, де намальовані предмети, яких бракує.

Відгадай загадку

  • Знайти картинку- відгадку. Наприклад: без рук, без ніг, а ходить.
  • Або дати текст загадок і попросити намалювати відгадки.
  • Придумай загадку.
  • Показати дітям предмети:

м'яч, жабу, книгу, олівець тощо, потім попросити їх, виділивши характерні ознаки, придумати загадки.

Назви слово, яке починається з остан­ньої літери.

Наприклад: сова — альбом — море — єнот... тощо.

Для цієї мети дуже добре підій­де гра в міста, кольори тощо.

Назви протилежні слова:

тонкий — ...                 гострий — ...

чистий — ...                  гучний — ...

низький —...                  здоровий — ...

Закінчи речення:

Влітку тепло, а взимку...                                                                                                                                                                                              Птахи літають, а змії...                                                                                                                                                                                    Восени листя жовте, а влітку...

Рими

Дати дитині наочні картинки, де потрібно підібрати риму до предметів: ліс - ніс; оку­ляри - товари; хустка - пелюстка тощо.

Склади розповідь

  • Розкласти по порядку і скласти роз­повідь (3—4 картинки за сюжетними кар­тинками).
  • Назвати, що неправильно (прості описові ситуації без складних смислових зв'язків).

Вправа  “Підбери слово”.                                                                                                                                                         Ворона каркає, а сорока? Сорока ... /стрекоче/.                                                                                                                                    Сова літає, а кролик? Кролик ... /стрибає/.                                                                                                                                           Корова жує, сіно, а собака? Собака ... /гризе кістку/.                                                                                                                          Кріт риє нірку, а ластівка? Ластівка ... /в’є гніздо/.

Який? Яка? Яке?

Кофточка шовкова, а шуба? Шуба… (хутряна).                                                                                                                                Яйце овальне, а м’яч? М’'яч… (круглий).                                                                                                                                            Лимон кислий, а сіль? Сіль… (солона).                                                                                                                                              Гірчиця гірка, а абрикос? Абрикос… (солодкий).                                                                                                                                     Білка пухнаста, а їжак? Їжак… (колючий)

   Вправа  «Встав за аналогїєю»                                                                                                                                                      Закінчи речення за допомогою запитання:                                                                                                                                               У дерева є гілки, а у сонця що? (проміння).                                                                                                                                    У салату ми їмо вершки, а у моркви що? (корінці).                                                                                                                              По дорозі їде машина, а в небі летить що? (літак).                                                                                                                              Гавкає собака, а нявчить хто? (кішка).                                                                                                                                                        В норі живе лисиця, а в барлозі хто? (ведмідь).

Вправа «Розділи за групами»

Качка, цибуля, сукня, ріпа, кофта, філін, сова, редька, шорти;

Вправа «Виключення зайвого», «Знайди зайве слово»

Матеріали: картка із зображенням предметів, один із яких відрізняється від інших.

Опис: А. запропонувати дитині знайти з п’яти зображених на картці предметів один, що відрізняється від інших, і пояснити свій вибір.

Інструкція: «Подивіться уважно на зображеня тут предмети (слова) й знайдить серед них такий, що відрізняється від інших. Покажить знайдений предмет і пояснить, чому він не схожий на інші. Починайте працювати».

Опис: Б. прочитати дитині серію слів. Запропонуйте визначити, яке слово «зайве».

Приклади:

Старий, зношений, маленьки, давній;

Хоробрий, злий, сміливий, відважний;

Яблуко, слива, огірок, груша;

Молоко, сир, сметана, хліб;

Година, хвилина, літо, секунда;

 Вправа «Ким був раніше?»

Дорослий називає предмет (тварину, рослину), а діти повинні назвати, чим (ким) він був раніше:

курка – яйцем                               риба - ікринкою

кінь – лошам                                 яблуня - зернинкою

корова – телям                             хліб – борошном

сорочка – тканиною                    будинок - цеглиною

Вправа «Знайди слово в слові» 

Запрпонувати дітям зі слова «ластівка» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті літери, з яких воно складається.

Ластівка (стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, тікав, сітка, лавка, віл, кіт, світ, сіла, така...);

Музикант (танк, музика, кант, кузина, муза, зима, таз, туз...);

Садівник (сад, сів, сік, садив, віник, Іван, нива, два, сани, він, вік..);

Гра «Зайчик»

Потрібно прочитати склади, «стрибаючи», як зайчик, «із однієї купинки на іншу»:

По   гу  сам  то   зе     бо    ка    до     у     ло      лі    зує     ро       а

  1     6      8    12   14    10      2      4     9      11      13      3       5        7

Вправа  «Читаночки – переставляночки»                                                                                                                                                                                                Перестав склади місцями і прочитай утворені слова:

Ла-пи                     ма-са                              си-ро

На-ша         то-вар                            на-каз

Ди-во                     тро-хи                            ка-бан

Вправа  «Знайти спільну назву»

Зачитати дитині слова й попросити назвати їх одним словом:

Лисиця, заєць, ведмідь, вовк – дикі тварини;                                                                                                                                   Лимон, яблуко, банан, слива – фрукти;                                                                                                                                          Зелений, рожевий, червоний – кольори;                                                                                                                                               Перукар, кондитер, пожежник, вчитель – професії;            

Гра «Чим схоже і чим відрізняється»

Кожній дитині прпонується пара предметів, які вона повинна проаналізувати і знайти схожість і відмінність. Діти відповідають по черзі, можна залучати інших дітей на допомогу другові:

заєць і вовк;                                                зошит і книга

риби і птахи                                                людина і кіт

річка і море                                                 яблуко і груша 

Вправа

 1. Назвати предмети одним узагальнюючим словом:

           а)      калина, ліщина,   … - це

          б)      помідор, огірок, капуста,   … - це

           в)      ялина, верба,   … - це

           г)      курка, гуска, індик,   … - це

1. Дібрати видові назви до родових:

Дитячі журнали – це…

Жіночі імена – це…

Кіногерої – це…

Одяг – це…

Квіти – це…

3. Встав букви і вилучи зайвий предмет:

М..р..з                   Г..з..та                   Д..в..ий

С..і..                      Кн..г..                    В..л..к..й

Л..д                       Ж..рн..л                 К..р..тк..й

К..в..н                   К..ша                     В..да

 

4. Узагальнити через протиставлення:

           а)      дуб – дерево, а смородина - …

          б)      плаття – одяг, а черевики - …

5. Розподілити ряд видових назв між двома родовими:

Ластівки, шпаки, горобці, синиці, снігурі, щиглі, дятли.

(визначити перелітних птахів і тих, що залишаються зимувати)

6. Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):

          а)      легка, м’яка, біла - …

          б)      струнка, висока, білокора -…

          в)      пухнаста, руда, працьовита -…

7. Визначити предмет за його діями:

           а)      літає, падає, покриває, блищить, скрипить -…

          б)      світить, гріє, усміхається, зігріває -…

8. Дати визначення предмета:

Мак – …

Вовк -…

Лебідь -…

9. Відгадування загадок на підставі опису окремих ознак. Пропонуються додаткові завдання.

Завдання. До відгадки підібрати прикметники з запропонованих слів.

Загадка. Була дитиною – не знала пелюшок. А стала старою – сто пелюшок мала.

Запропоновані прикметники: велика, зелена, колюча, головата, квадратна, соковита, кругла, зелена, весела, ніжна, тендітна.

Завдання 2. До відгадки підібрати якнайбільше прикметників.

Загадка. Була зелена я, маленька. А потім стала червоненька. На сонці почорніла я - значить, що достигла я.

Завдання 3. До слова-відгадки підібрати слова-синоніми (антоніми).

Загадка. Чорне сукно лізе у вікно.    Антонім – день.

Загадка. Коли нема чекають, коли прийду – тікають?

Синонім – злива.

10. «Групування слів»

Завдання. Скласти можливі групи слів зі слів записаних на дошці (ускладнений варіант цього завдання – скласти можливі групи з вказаної сторінки читанки).

Карась                            береза                         портфель

Тополя                            щука                           олівець

Акула                              пенал                          опеньок

Маслюк                          кит                               підберезовик

Мухомор                        бліда поганка             альбом

(відповіді можливих груп)

Карась, щука, акула, кит – живуть у воді.

Щука, акула – риби хижаки.

Маслюк, підберезовик, опеньок – їстівні гриби.

Мухомор, бліда поганка – їстівні гриби.

Пенал, олівець, альбом – шкільне приладдя.

11. На формування навичок миттєвої, або швидкої реакції у доборі слів.

Миттєва реакція – назвати слово, протилежне до запропонованого за 1 секунду.

Швидкість реакції – за регламентний час (3 хв.) підібрати слова що називають протилежну дію (ознаку).

А)                                                         Б)

Підпливати -                                       Хворий –

Погасити -                                          Старий –

Співати -                                             Бідний –

Опускати -                                          Веселий –

Стояти -                                              Широкий –

Зламати -                                             Злий –

Принести -                                          Темний –

Дружний –

Товстий –

Білий –

Сухий –

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора